47540 artykułów dostępnych od ręki
Gwarancja niskich cen
Wysyłka gratis od 299 zł
Kup teraz zapłać później
Zwrotdo 30 dni
6 sklepów
stacjonarnych
Ocena klientów 4.56/5
Koszt wysyłki paczkiod 9.95 zł

Czy Twój samochód ma apetyt na olej?

2021-09-23

Polecane produkty

Zacznijmy od tego, że każde auto spala olej -  w większym lub mniejszym stopniu, ale spala. Jeśli nie widzimy ubytków na bagnecie, to po prostu spalanie oleju jest minimalne. Zatem jeśli mamy zużycie oleju na poziomie mniejszym lub równym niż ok 0,2l na 1000km, to nie mamy się zbytnio czym martwić, silniki już tak mają.

Sprawa nieco się komplikuje przy większych ubytkach. Tutaj już musimy się dowiedzieć, czy producent to przewiduje. W wielu nowoczesnych jednostkach przewidziane jest spalanie oleju i producent sam informuje o tym, że co ileś kilometrów musimy ten olej uzupełnić. Niektórzy producenci podają nawet 1l/1000km, jednak to już jest spora przesada, w takim wypadku jednak powinniśmy sprawdzić czy z naszym autem jest wszystko w porządku.

Najczęstszymi przyczynami spalania oleju są:

  • nieszczelne pierścienie tłokowe - producenci próbując obniżyć koszty produkcji stosują cienkie i delikatne pierścienie. W takim wypadku szybko się one zużywają i przepuszczają olej. W niektórych silnikach dzieje się to już po 100.000km w innych ten proces trwa sporo dłużej. Dodatkową konsekwencją nieszczelnych pierścieni jest nagar, który może zablokować pierścienie w rowkach oraz osadzić się w komorach spalania i na zaworach.
  • nieszczelne uszczelniacze zaworowe - z czasem zaczynają one twardnieć przez co zaczynają przepuszczać olej z głowicy, do komory spalania. Często przy ich uszkodzeniu niszczą się też prowadnice zaworowe. Nieszczelność uszczelniaczy poznamy m.in. po niebieskim dymie, który towarzyszy odpalaniu auta.
  • uszkodzona turbosprężarka - nieszczelność na łożyskowaniu prowadzi lub zatkanie przewodu odprowadzającego olej, prowadzi do przedostania się oleju do układu dolotowego, a potem zbiera się on w intercoolerze. W przypadku silników napędzanych olejem napędowym, w skrajnych przypadkach może nawet dojść do rozbiegania silnika. Oznacza to, że przez nieszczelną turbosprężarkę, silnik zaczyna pracować na oleju silnikowym, zamiast napędowym. W efekcie silnik rozpędza się do ogromnych obrotów, co skutkuje poważnym uszkodzeniem.Uszkodzoną turbosprężarkę możemy poznać po tym, że przy przyśpieszaniu zostaje za nami niebieska chmura dymu.

Olej może nam ubywać również nie przez spalanie, lecz po prostu poprzez wycieki. Najczęściej spotykane wycieki to:

-wyciek z miski olejowej

-wyciek z pokrywy zaworów

-wyciek na łączeniu skrzyni biegów i silnika

-uszczelniacze wału korbowego i wałków rozrządu

Nie zawsze jednak trzeba od razu odwiedzać mechanika w takim przypadku. Jest kilka innych sposobów, na zmniejszenie lub wyeliminowanie zużycia oleju.

Oleju może też ubywać, ponieważ są jakieś mikro ubytki w elementach silnika. Wtedy warto zastosować rewitalizant, np. XADO 1 STAGE, który właśnie takie ubytki i mikrorysy wypełnia. Odbudowuje on elementy, które zostały zużyte przy tarciu o siebie. Przy okazji również zmniejsza tarcie pomiędzy elementami, co wydłuża żywotność silnika oraz zmniejsza zużycie paliwa.

Kolejnym naszym krokiem może być próba zmiany oleju. Czasami nawet nie trzeba zmieniać jego gęstości, wystarczy wybrać innego producenta. Jak zapewne wszyscy się domyślamy, są oleje tańsze i są oleje droższe. Często wymiana oleju na nieco droższy, może zniwelować spalanie oleju. Bardziej renomowani producenci stosują różne dodatki i rewitalizanty do swoich produktów, dzięki czemu są nam w stanie zapewnić lepszą jakość oraz ochronę silnika.

Rekomendujemy np. oleje XADO, Millers oraz Xenum

Przy okazji wymiany oleju, bardzo dobrym rozwiązaniem jest również płukanka silnika. Pozwoli ona nam wyczyścić nagar, który powstał na pierścieniach tłokowych, co zapobiegnie ich zapiekaniu się.

Polecamy np. FORTE NEW GENERATION MOTOR FLUSH

W przypadku kiedy powodem spalania lub wycieków są jakieś uszczelki, możemy spróbować użyć specjalnego dodatku do oleju. Na rynku jest wiele dodatków, które poprawiają jakość uszczelek w naszym silniku.

Rekomendujemy ATOMEX STOP LEAK ENGINE NA WYCIEKI Z SILNIKA

Oleju może też ubywać, ponieważ są jakieś mikro ubytki w elementach silnika. Wtedy warto zastosować rewitalizant, np. XADO 1 STAGE, który właśnie takie ubytki i mikrorysy wypełnia.

 

Nie zapominajmy również o regularnym sprawdzaniu poziomu oleju!

sprawdzanie_oleju

Polecamy