52854 artykułów dostępnych od ręki
Gwarancja niskich cen
Wysyłka gratis od 299 zł
Kup teraz zapłać później
Zwrotdo 30 dni
6 sklepów
stacjonarnych
Ocena klientów 4.49/5
Koszt wysyłki paczkiod 9.95 zł

Jak często wymieniać olej?

2019-10-10

Polecane produkty

Skąd wiadomo jak często mam wymienić olej?

Przez pewien czas np. Opel i Fiat zapewniali, że wystarczy odwiedzać serwis nawet co 50 tys. km! Z tego szybko się wycofano, ale standard „2 lata lub 30 tys. km” często praktykowany jest przez wiele firm. Producenci wiele nie ryzykują w miarę prosty silnik 2 lata i 100 tys. km (najczęściej po takim okresie kończy się gwarancyjna odpowiedzialność producenta) wytrzyma nawet na jednym oleju. Co ciekawe Toyota (ale również inne japońskie firmy, np. Subaru) w wielu modelach ciągle wymaga odwiedzania serwisu co 15 tys. km.

Olej w naszym silniku poza smarowaniem, oddziela również oddziela poszczególne współpracujące części, zapobiegając ich uszkodzeniami. Olej jest także chłodziwem oraz przechwytuje nieczystości i produkty spalania paliwa w naszym silniku. Wiąże on je i neutralizuje oraz przechowuje w taki sposób, aby nie wpływały na pracę silnika. Dzięki temu w środku nie osadza się żaden nagar ani osad.

To jak wiele brudu wychwytuje olej, możemy zobaczyć przy jego wymianie - to właśnie przez zanieczyszczenia olej ma taką barwę. Im ciemniejszy, tym więcej odpadów zneutralizował. Jednak olej, tak jak i np. woda, ma swoje granice rozpuszczania. Wtedy właśnie zaczyna tworzyć się nagar i osad oraz istnieje ryzyko, że olej przestanie chronić silnik przed korozją.

Olej z czasem traci również swoje parametry, głównie przez to, że jest mieszany z paliwem. Wbrew obiegowej opinii, każdy silnik pali olej, jeden trochę mniej, jeden trochę więcej, ale każdy w pewnym stopniu go pobiera. Często jednak nie widać ubytków na bagnecie, ponieważ równocześnie olej ten jest zastępowany paliwem. Kiedy olej się z nim miesza, zmniejsza się jego lepkość i reszta parametrów. W ten sposób olej który przejechał już 15 tys. km nie jest już tym samym olejem, który wlaliśmy oraz nie ma już tych parametrów.

Przez zużyty olej na usterki nie jest narażony tylko sam silnik, ale również jego osprzęt jak np. turbosprężarka czy łańcuch napędu rozrządu. Osprzęt ten ma bezpośredni wpływ na silnik, więc jego uszkodzenie i zużycie może się negatywnie odbić na jego pracy.

Podczas wymiany oleju nie powinniśmy również zapominać o filtrze oleju. Niektórzy producenci zalecają wymiany nawet co 90 tys. km, co jest delikatnie mówiąc nieodpowiedzialne. Prawidłowo powinno się ten interwał podzielić co najmniej przez 3, a wiele osób zaleca wymianę filtra równocześnie z wymianą oleju.

Co ile powinno się wymieniać olej:

5 tys. km

  • Skutery.
  • Motocykle
  • Samochody wyczynowy oraz startujące w zawodach off-roadowych.

 

10 tys. km

  • Jeśli kierowca często korzysta z maksymalnych osiągów silnika, jeździ tylko na krótkich dystansach, po zapylonej drodze itp., przebieg nie powinien wynosić więcej.
  • Auta z nowymi silnikami, które są jeszcze na dotarciu.
  • Auta z instalacjami LPG, CNG.

 

15 tys. km

Dla aut jeżdżących większość czasu w trybie miejskim które jeżdżą na krótkich dystansach, są często gaszone, a zwłaszcza silniki z systemami start-stop powinno przyjmować się jako maksymalną granicę.

 

15-20 tys. km

Dla łagodnie traktowanego i względnie zdrowego silnika. Jeżdżącego w trybie jazdy pół na pół (miasto, trasy) jest to najbardziej optymalne założenie. Najzdrowsze dla silnika, polecane przez większość mechaników oraz ekspertów. Nie trzeba inwestować w oleje typu Long Life i obawiać się o to, że jednostka pracuje na zużytym i brudnym oleju. Choć coraz więcej olei czy nawet wszystkie oleje danego producenta ma taki dopisek i bez problemu można je stosować przy takim interwale.


30-35 tys. km

Coraz większa grupa producentów zaczyna zalecać oleje typu Longlife. To często karta przetargowa dla klientów flotowych, którzy stanowią aż 70 proc. rynku samochodów nowych. Taki zabieg ma na celu obniżyć koszty eksploatacji i zmniejszyć częstotliwość wizyt w serwisie. Koncerny twierdzą, że ilość dodatków uszlachetniających i formuła smarnego oleju jest na tyle zaawansowana, że nie ma się o co martwić. W wielu przypadkach taki interwał jest mocno zweryfikowany przez rzeczywistość.

  • Przez
Polecamy